Oficer Dyżurny w komendzie policji i jego odpowiedzialna profesja
Doświadczenie zawodowe, umiejętność komunikowania i radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych, szybkie podejmowanie decyzji, to cechy, jakie posiada każdy policjant realizujący zadania na stanowisku kierowania lęborskiej komendy. Przyjmowanie zgłoszeń przekazywanych z Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego oraz bieżąca obsługa interesantów przychodzących do naszej jednostki, to główne zadania oficera dyżurnego i jego zastępcy.
Dyżurny w każdej jednostce musi dyslokować policyjne patrole oraz przydzielać im zadania, aby w jak najlepszy sposób zrealizować wszystkie policyjne czynności. Służba na tym stanowisku jest bardzo odpowiedzialna i dynamiczna, ale często też wdzięczna, szczególnie wtedy, kiedy ratuje się ludzkie życie, czy też nie dopuszcza się do popełnienia przestępstwa.
Oficerowie dyżurni to tzw. komendanci po godzinach. Od ich decyzji oraz szybkości reakcji zależy to, jak efektywnie będzie skierowany na miejsce patrol, który pełni służbę zewnętrzną. Oprócz nadzoru nad policyjnymi załogami pozostaje jeszcze ważne zadanie, jakim jest współpraca z innymi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo i bieżąca wymiana informacji, szczególnie w sytuacjach kryzysowych, kiedy ratuje się ludzkie życie i zdrowie.
Stanowisko kierowania lęborskiej komendy to miejsce, gdzie służbę pełni oficer dyżurny i jego zastępca. Miejsce pełne informatycznych narzędzi, służących do sprawdzania osób i przedmiotów, a także do komunikowania się z patrolami, nadzoru nad nimi i równie szybkiej komunikacji z innymi policyjnymi służbami.
To również miejsce, gdzie zgłaszają się interesanci, świadkowie, pokrzywdzeni w wyniku przestępstw czy też podejrzani objęci policyjnym dozorem. Opanowanie i umiejętność komunikacji interpersonalnej, prowadzenia rozmowy z każdym interesantem, to właśnie sztuka doskonale opanowane przez policyjnych dyżurnych. Dyżurny do każdego rozmówcy stara się podejść w sposób taki, aby pokazać profesjonalizm swojej służby i ze zrozumieniem przyjąć zgłoszenie bądź wyjaśnić, do jakiej instytucji zgłaszający może zwrócić się ze swoim problemem.
Niekiedy jednak funkcja ta wymaga stanowczości i opanowania. Wszystko jednak zależy od sytuacji, zgłoszenia czy też rozmówcy. Z jednej strony są dzwoniący bądź przychodzący po pomoc lub poradę, z drugiej są ci, którzy traktują kontakt z jednostką policji, w sposób nie zawsze poważny.
Z jedną z takich interwencji, gdzie czas gra bardzo dużą rolę spotkał się w miniony wtorek jeden z lęborskich dyżurnych. Otrzymał on zgłoszenie, iż 40-letni mieszkaniec powiatu lęborskiego, który leczył się wcześniej psychiatrycznie, prawdopodobnie chce popełnić samobójstwo. Dzięki szybkiej reakcji dyżurnego oraz możliwości nawigacji GPS udało się natychmiast skierować funkcjonariuszy w miejsce, gdzie mężczyzna się znajdował. Odnaleziony mężczyzna odnaleziony został w lesie, daleko od jakichkolwiek zabudowań mieszkalnych i był bardzo osłabiony. Twierdzi, że nie potrafił znaleźć drogi do domu. Natychmiast policjanci udzielili mu pierwszej pomocy oraz wezwali na miejsce załogę pogotowia, która przewiozła mężczyznę do szpitala. Na szczęście życiu i zdrowiu tego mężczyzny już nic nie zagraża.
W Komendzie Powiatowej Policji w Lęborku służbę pełni 5 dyżurnych oraz 5 pomocników pracujących w systemie zmianowym 12-godzinnym. To właśnie na nich codziennie, 24 godziny na dobę spoczywa obowiązek dbania o bezpieczeństwo i porządek w naszym powiecie, a także prawidłową obsługę zdarzeń, gdzie udział Policji jest niezbędny.