„MOTOCYKLE SĄ WSZĘDZIE” - SAMI ZADBAJMY O BEZPIECZEŃSTWO NA DRODZE
Motocykle są popularnym środkiem lokomocji. W okresie wiosennym coraz częściej można spotkać na drodze amatorów tych jednośladów. Warto więc zwrócić uwagę na bezpieczeństwo i przypomnieć sobie jakie zasady obowiązują zarówno motocyklistów jak i innych użytkowników drogi.
Motocykle są popularnym środkiem lokomocji. W okresie wiosennym coraz częściej można spotkać na drodze amatorów tych jednośladów. Warto więc zwrócić uwagę na bezpieczeństwo i przypomnieć sobie jakie zasady obowiązują zarówno motocyklistów jak i innych użytkowników drogi.
Statystyki z ostatnich lat wskazują, że wypadki z udziałem motocyklistów najczęściej zdarzają się w okresie wiosennym i w miesiącach wakacyjnych. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że liczba motocykli na drogach znacząco wzrasta .
Najczęstszymi przyczynami wypadków spowodowanych przez motocyklistów są niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowe wyprzedzanie i nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu.
Motocyklisto:
- zawsze dostosowuj prędkość do warunków na drodze.
- skrzyżowania pokonuj wolno, wolno też do nich dojeżdżaj. Zawsze miej na uwadze, że możesz znajdować się w martwym polu innego kierowcy.
- miej na uwadze, że środek pasa nie jest najbezpieczniejszym miejscem do jazdy, ponieważ może znajdować się na nim olej z innych pojazdów, który w czasie deszczu może przyczynić się do poślizgu.
- błędem jest założenie, że inni prowadzący samochód Cię widzą.
Kierowcy, którzy mieli kolizję z motocyklistami bardzo często przyznają, że nie widzieli ich do chwili, kiedy było już za późno. Odpowiednio wcześnie sygnalizuj więc zamiar skrętu. Ważny jest też odpowiedni ubiór - jaskrawe, żywe kolory zwiększają widoczność. Fluorescencyjne wstawki w kurtce, spodniach, czy na butach sprawią, że zostaniesz szybciej zauważony na drodze.
Ubiór ma znaczenie nie tylko dla widoczności, ale i bezpieczeństwa – jako motocyklista powinieneś zawsze zakładać ubranie z długimi rękawami i nogawkami, rękawiczki, specjalne stroje z wzmocnieniami na kolanach i łokciach, ale też takie, które nie utrudniają ruchów. A przede wszystkim zawsze zakładaj kask.
Publiczne drogi to nie tor wyścigowy. Jazda na kolanie po zatłoczonym rondzie, sprint od świateł do świateł, jazda na jednym kole utrwalają u innych użytkowników dróg negatywny wizerunek miłośników dwóch kółek i są po prostu niebezpieczne.
Używaj kierunkowskazów i patrz w lusterka. Nieużywanie kierunkowskazów jest dużym lekceważeniem wobec innych kierowców i przyczynić się może do kolizji lub wypadku. Natomiast lusterka są po to, aby mieć świadomość, co się dzieje za Tobą. Ty też możesz blokować szybsze pojazdy, np. karetkę pogotowia.
Uważaj na pieszych. Przepuszczaj na pasach przechodniów, pokaż wszystkim, że motocykliści potrafią zachować się kulturalnie.
Kierowco samochodu:
- niezwykle ważne jest zachowanie bezpiecznego odstępu od motocykla. Przy wyprzedzaniu zachowaj zachowaj odległość co najmniej 1 metra. Pamiętaj, że w razie zderzenia kierujący motocyklem jest o wiele bardziej narażony na ryzyko śmierci niż kierujący samochodem.
- wyjątkowo dużo wypadków zdarza się pomiędzy godziną 11.00 a 20.00, warto więc w tym czasie jeszcze bardziej zwiększyć czujność, tym bardziej, że motocykl jest znacznie mniej widoczny niż inne pojazdy.
- szczególnie niebezpieczne są skrzyżowania – wiele kolizji z motocyklami zdarza się właśnie tam.
- bądź wyjątkowo uważny podczas skrętu w lewo – trudno jest ocenić prędkość motocykla, a jego kierunkowskaz może być przypadkowo włączony lub nie wyłączył się automatycznie po skręcie. Kierunkowskaz może być też po prostu trudno zauważyć, dlatego bądź czujny na inne sygnały, takie jak ruch głowy motocyklisty, sugerujący sprawdzanie drogi przed skrętem lub pochylenie ciała w jedną ze stron.
- motocykliści są równoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego, więc należy szanować ich prawo do jazdy.
- nie zapominaj dawać kierującym motocyklami przestrzeni do zmiany pasa i odpowiednio wcześnie sygnalizuj manewr, jaki zamierzasz wykonać.
- sprawdzaj lusterka, pamiętaj o martwym polu, szczególnie przy zmianie pasa. Motocykl jest na tyle mały, że cały może znaleźć się w martwym polu.