ODPOWIEDŹ KOMENDANTA KPP LĘBORK NA ARTYKUŁ W GŁOSIE POMORZA
Komendant Powiatowy Policji w Lęborku insp. Jacek Partyka poproszony przez Dziennikarkę Głosu Pomorza o ustosunkowanie się do artykułu jaki ukazał się w wydaniu "papierowym" w dniu 13.11.2013 r. i internetowym GP24.pl w dniu 14.11.2013 r. udzielił następującej odpowiedzi.
Komendant Powiatowy Policji w Lęborku insp. Jacek Partyka poproszony przez Dziennikarkę Głosu Pomorza o ustosunkowanie się do artykułu jaki ukazał się w wydaniu "papierowym" w dniu 13.11.2013 r. i internetowym GP24.pl w dniu 14.11.2013 r. udzielił następującej odpowiedzi.
Mając na uwadze Pani prośbę odniesienia się do zagadnień zawartych w artykule „Układy są korupcyjne”, który ukazał się w Głosie Pomorza w dniu 14 listopada br. postaram się przybliżyć czytelnikom, w szczególności mieszkańcom miasta Łeba, zagadnienie pomocy udzielanej Policji przez samorządy lokalne.
Na wstępie należy zaznaczyć, że Policja jest formacją, której koszty funkcjonowania pokrywane są z budżetu państwa. Informację tą można znaleźć w art. 13 Ustawy o Policji. W tym samym miejscu znajdujemy zapis, iż samorządy terytorialne mogą uczestniczyć w pokrywaniu wydatków inwestycyjnych, modernizacyjnych lub remontowych oraz kosztów utrzymania i funkcjonowania jednostek organizacyjnych Policji, a także zakupu niezbędnych dla ich potrzeb towarów i usług. Ustawa ta daje również radom powiatu lub radom gmin możliwość przekazywania Policji środków finansowych przeznaczonych na dodatkowe służby prewencyjne pełnione przez policjantów w ich wolnym czasie. Przekazanie środków przez samorządy jest oczywiście dobrowolne. Obwarowane jest również wieloma wymogami mającymi na celu między innymi wyeliminowanie, wspominanych w artykule, jakichkolwiek niejasności i zależności - „układów”. Przepisy te pozwalają również na unikniecie wydatkowania ich niezgodnie z przeznaczeniem. O wsparciu finansowym Policji nie decyduje jedna osoba: starosta, prezydent, burmistrz lub wójt. Decyzje taką musi podjąć w formie uchwały rada powiatu lub gminy. Następnie zawierane jest pisemne porozumienie pomiędzy samorządem a komendantem wojewódzkim lub powiatowym Policji, które szczegółowo określa cel na jaki pieniądze będą wydane oraz sposób udokumentowania ich wykorzystania przez Policję.
Podkreślić pragnę, że Policja lęborska posiada wystarczające środki budżetowe aby sprawnie funkcjonować, zapewnić bezpieczeństwo na właściwym poziomie oraz „dotrzeć na czas”, do każdej osoby potrzebującej pomocy. Są one oczywiście ograniczone. Dlatego też wydawane są one w sposób przemyślany i racjonalny. Bezpieczeństwo nie jest tanie. Koszt funkcjonowania Policji lęborskiej w 2012 r. wyniósł ponad 10 mln zł.
Policja lęborska co roku zwraca się do samorządów z prośbą o wyasygnowanie środków finansowych, które pozwolą na podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Większość uzyskanych pieniędzy przeznaczana jest na dodatkowe służby prewencyjne pełnione przez policjantów w ich wolnym czasie. W 2013 r. pomoc ta w skali powiatu, wyniosła 45 tys. zł., w tym 14 tys. zł przekazanych przez miasto Łeba. Wsparcie to pozwoliło na zwiększenie ilości patroli prewencyjnych w terenie. Dzięki temu Policja lęborska częściej docierała do rodzin zagrożonych przemocą oraz tych w których występuje problem z alkoholem. Służby te często realizowane były wspólnie z pracownikiem ośrodków pomocy społeczne. Więcej patroli pojawiało się w miejscach szczególnie zagrożonych, wskazywanych przez mieszkańców tj. parki, dworce, główne ulice miast, okolice szkół i przedszkoli. Zwiększyła się ilość patroli na zatłoczonych drogach. Ich celem było przede wszystkim ograniczenie tragicznych w skutkach zdarzeń drogowych. Więcej policjantów kierowano do służby w miejscach organizowania imprez masowych i uroczystości oraz w okresie przedświątecznym. Przy współudziale części samorządów gminnych i powiatu lęborskiego realizowane są działania prewencyjne skierowane do dzieci i młodzieży oraz rowerzystów, polegające na wyposażeniu ich w elementy odblaskowe i oświetlenia. Jestem pewien, że działania te poprawią znacznie ich bezpieczeństwo.
Reasumując środki finansowe otrzymywane od samorządów pozwoliły na realizację wielu cennych i ważnych inicjatyw. Pamiętać należy, że bezpieczeństwo jest ważnym elementem promocji miast i gmin, w szczególności rejonów „żyjących” z turystyki. Powinno leżeć w interesie zarówno Policji jak i samorządów.
Korzystając z okazji pragnę serdecznie podziękować samorządom, które pomimo trudności i ogromnych własnych potrzeb, wsparły w bieżącym roku działania Policji. Z jednej strony środki te były znaczne, z drugiej jednak, biorąc pod uwagę wskazane wyżej koszty funkcjonowania Policji oraz wysokość wielomilionowych budżetów gmin były niewielkie. Dlatego też, nie można mówić, że samorządy utrzymują Policję. Działania te należy określić jako wsparcie lub pomoc.
Odnosząc się jeszcze do treści artykułu pragnę dodać, że Komendant Komisariatu Policji w Łebie we wrześniu skierował pisemną prośbę do Burmistrza Miasta Łeba oraz Wójta Gminy Wicko o uwzględnienie w planowanym na 2014 r. budżecie gminy środków finansowych, które przede wszystkim pozwolą na delegowanie przez Komendanta Wojewódzkiego Policji w Gdańsku 20 dodatkowych funkcjonariuszy do pełnienia służby w sezonie letnim na terenie ww. gmin. Niezależnie od powyższego zwrócił się również o zaplanowanie wsparcia finansowego pozwalającego na pełnienie przez policjantów dodatkowych służb w ich wolnym czasie.
Cieszę się, że z przytoczonej w artykule ankiety wynika, iż Łeba jest miastem bezpiecznym. Mam jednak świadomość jak wiele, w zakresu bezpieczeństwa, należy jeszcze zrobić.
insp. Jacek Partyka
Komendnat Powiatowy Policji w Lęborku
Pliki do pobrania
-
Plik
737.49 KB