70-latka oszukana metodą na „BLIK”, z kolei 61-latka przesłała pieniądze fałszywemu synowi
Dwie mieszkanki powiatu lęborskiego zostały oszukane przez przestępców i straciły pieniądze. Z 70-latką za pomocą Messengera skontaktował się oszust podający się za dawnego kolegę z klasy i wyłudził od niej dwa kody BLIK. Do 61-latki napisał na WhatsApp fałszywy „syn” i poprosił ją o opłacenie rachunku za nowy telefon. Apelujemy o ostrożność. Nie pozwólmy przestępcom obłowić się naszym kosztem.
Wczoraj do lęborskiej komendy Policji zgłosiły się dwie kobiety, które złożyły zawiadomienie o oszustwach. 70-latka otrzymała na komunikatorze internetowym wiadomość od przestępcy podającego się za dawnego kolegę z klasy, który twierdził, że chce zwrócić pieniądze, wydane przez kobietę na organizację spotkania klasowego. W tym celu poprosił ją o podanie kodu BLIK. 70-latka wysłała mu kod i zorientowała się, że z jej konta ubyło kilkaset złotych. Gdy poinformowała o tym „kolegę” ten polecił jej przesłanie kolejnego kodu, co przyniosło ten sam skutek. Wtedy kobieta zorientowała się, że została oszukana. Zadzwoniła do znajomego, za którego oszust się podawał i dowiedziała się, że jego konto zostało przejęte przez przestępcę, który rozsyłał do znajomych mężczyzny wiadomości.
Z kolei z 61-latką skontaktował się przez WhatsApp mężczyzna podający się za jej syna. Napisał, że komunikuje się z nią z innego numeru, bo uszkodził swój telefon. Poprosił kobietę o opłacenie rachunku za nowy. Niczego niepodejrzewająca 61-latka przelała na wskazane przez oszusta konto kilka tysięcy złotych. Gdy wysłała wiadomość z pytaniem, czy pieniądze doszły, nie doczekała się odpowiedzi. Dopiero w rozmowie telefonicznej z prawdziwym synem, pod „starym” i właściwym numerem, dowiedziała się, że przelała pieniądze oszustowi.
Policjanci pracują nad tymi sprawami i apelują o ostrożność. Pamiętaj! Przestępcy najczęściej prośbę o pożyczkę lub przekazanie pieniędzy uzasadniają nagłą sytuacją. Wiele osób sądząc, że koresponduje z zaufaną osobą, podaje kod BLIK a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji nie sprawdzając jej szczegółów. W ten sposób przekazuje oszustom swoje oszczędności. Jeśli kiedykolwiek usłyszysz prośbę o pilną pomoc i przekazanie pieniędzy, zachowaj czujność. Nie kieruj się emocjami i daj sobie czas do namysłu. Zadzwoń pod znany Ci numer osoby, za którą nadawca wiadomości się podaje i zweryfikuj taką prośbę. Jeśli podejrzewasz, że masz do czynienia z oszustem, niezwłocznie powiadom Policję. Wszystkie podejrzane wiadomości można też zgłosić na stronie https://cert.pl/ używając funkcji „Przekaż”, bezpośrednio na numer 8080.