Oszustwa w internecie – cyberoszuści nie odpuszczają
Przestępcy w mediach społecznościowych lub podczas rozmów telefonicznych podszywają się np. pod członków rodziny, lub znajomych, ale również pracowników banku, agentów ubezpieczeniowych i próbują przekonać do przekazania im pieniędzy. Często proszą o wypłacenie ich za pomocą systemu płatności mobilnych BLIK. O trzech takich próbach zawiadomiona została wczoraj lęborska Policja. Nie dajmy się oszustom.
Oszust włamał się na konto portalu społecznościowego mieszkanki powiatu lęborskiego i rozesłał do jej znajomych oraz członków rodziny prośbę pilną pożyczkę pieniędzy przez udostępnienie kodu BLIK. Taką prośbę przesłał do zawiadamiającej która szybko zareagowała. Na szczęście nie w taki sposób, jakiego przestępca oczekiwał. Kobieta od razu skojarzyła, iż może być oszukana i zawiadomiła Policję. Niestety oszust posłużył się jej kontem i podając się za nią, rozesłał wiadomości z prośbą o podanie kodu BLIK do jej znajomych. Taka próba oszustwa niestety nie zakończyła się pomyślnie i jedna z osób przekazała złodziejowi kod do wypłaty pieniędzy.
Kolejny oszust zaproponował na portalu społecznościowym korzystną ofertę ubezpieczenia pojazdu. Pokrzywdzony w maju zeszłego roku zapłacił za polisę 550 zł, podając w wiadomości prywatnej z oszustem nr kodu BLIK. Otrzymał zdjęcie polisy na swój samochód, będąc pewnym, że spełnia ona wszelkie wymogi prawne. Po kilku miesiącach otrzymał zawiadomienie z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, iż ma do zapłacenia ponad 8000 zł za nie opłaconą polisę OC.
Do kolejnego zawiadamiającego zadzwonił mężczyzna, który podał się za pracownika banku. Pokrzywdzony, będąc pewnym, że rozmawia z prawdziwym pracownikiem banku, przekazał przez telefon swoje dane, które umożliwiły oszustowi wzięcie na niego kredyt na kwotę 60 tys. zł.
Policjanci ponownie przestrzegają przed oszustami, którzy chcą się wzbogacić cudzym kosztem. Przestępcy najczęściej prośbę o pożyczkę lub przekazanie pieniędzy uzasadniają nagłą sytuacją. Wiele osób sądząc, że koresponduje z zaufaną osobą, podaje kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji, nie sprawdzając jej szczegółów. W ten sposób przekazuje oszustom swoje oszczędności.
Takiego wyłudzenia można uniknąć przy zachowaniu następujących środków ostrożności:
- nie ujawniaj danych osobowych - nigdy nie podawaj kodu Blik, numeru telefonu, ani żadnych innych danych personalnych osobom, które się do Ciebie zwracają z nagłą potrzebą pożyczenia pieniędzy.
- weryfikuj tożsamość rozmówcy - zawsze potwierdzaj tożsamość osoby dzwoniącej lub wysyłającej wiadomość tekstową, szczególnie jeśli prosi o wykonanie jakiejkolwiek płatności.
- kontaktuj się osobiście ze znajomymi, którym masz przekazać kod BLIK-jeśli otrzymasz taką prośbę, zawsze skontaktuj się bezpośrednio, najlepiej telefonicznie z osobą, której masz pomóc finansowo. W tym celu używaj wyłącznie znanego wcześniej numeru telefonu lub adresu e-mail do osoby, której chcesz wysłać BLIKA.
- nie daj się nakłonić do pośpiechu - oszuści często próbują podjąć działania na szybko, by nie dać ofierze czasu na przemyślenie i zrozumienie sytuacji. Nie pozwól, by emocje zdominowały Twoje reakcje.
- stosuj dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć przestępcy konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS)
- zawsze sprawdzaj dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej. Przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdź dwa razy ile wynosi kwota i do kogo ona trafi,
- nie klikaj w linki otrzymane od nieznanych numerów – mogą Cię przenieść do stron wyłudzających dane lub pieniądze,
Jeśli podejrzewasz, że ktoś próbuje Cię oszukać lub stałeś się ofiarą oszustwa, niezwłocznie powiadom najbliższą jednostkę Policji. Im szybciej zgłosisz fakt popełnienia przestępstwa, tym większa szansa na ustalenie sprawcy i odzyskanie utraconych środków.