Wiadomości

Kolejni oszukani w powiecie lęborskim. Apelujemy o ostrożność!

Data publikacji 12.09.2024

Policjanci otrzymują od mieszkańców powiatu lęborskiego wiele zgłoszeń i sygnałów o oszustwach. Przestępcy wykorzystują różne metody i modyfikują swoje działania po to, żeby „wyczyścić” czyjeś konto z oszczędności. Pamiętajmy! Nigdy nie klikajmy w podejrzane linki, nie udostępniajmy telefonicznie żadnych danych i nie instalujmy „zalecanych” aplikacji, dzięki którym ktoś uzyska dostęp do naszego rachunku bankowego.

20-latka straciła ponad 5000 zł. W mediach społecznościowych ogłosiła, że sprzedaje akcesoria komputerowe. Na ogłoszenie odpowiedziała osoba zainteresowana kupnem, która uzyskała od pokrzywdzonej imię i nazwisko, numer telefonu oraz adres e-mail. Twierdziła, że kupiła przedmiot i opłaciła przesyłkę, a pieniądze można odebrać po wejściu w link, który jej przesłała.  Pokrzywdzona kliknęła w link i weszła na fałszywą stronę,  wpisując dane do logowania na swoje konto bankowe. Następnie zadzwonił do niej oszust podający się za pracownika banku, w którym ma konto z informacją, że środki na jej koncie mogą być zagrożone. W celu „ochrony” oszczędności oszust kazał jej wygenerować łącznie trzy kody BLIK, a później je potwierdzić. W ten sposób z jej konta zostały wypłacone pieniądze.

Mężczyzna chciał przez OLX sprzedać mebel za kilkadziesiąt zł. Stracił o wiele więcej. Przez WhatsApp skontaktowała się z nim osoba zainteresowana kupnem. Umówili się na wysyłkę krzesła kurierem, którą miała opłacić kupująca. Mężczyzna otrzymał e-mail z wiadomością , że klient zapłacił za przesyłkę. W kolejnej wiadomości znalazła się informacja, że w celu odebrania płatności za wystawiony na sprzedaż mebel, musi zalogować się do swojego banku. W wiadomości był link przekierowujący do fałszywej strony. Pokrzywdzony zalogował się na swoje konto. Po chwili również do niego zadzwonił oszust podający się za pracownika banku z informacją, że środki na jego koncie są zagrożone i pokrzywdzony musi zainstalować w telefonie specjalny program, co też zrobił. Oszust przejął kontrolę nad jego telefonem, wyłudził dane do logowania na konto bankowe i przelał z jego konta oszczędności.

1200 zł straciła kolejna mieszkanka naszego powiatu, chcąca zainwestować w Baltic Pipe. Kobieta natknęła się w sieci na reklamę namawiającą do atrakcyjnej inwestycji. Udziałowiec miał zarabiać na nich dziennie ok. 800 zł. Weszła na reklamowaną stronę i podała swój numer telefonu. Szybko zadzwonił do niej fałszywy konsultant, twierdząc, że jeśli chce w ten sposób zarabiać, musi wpłacić na podane przez niego konto co najmniej 1200 zł. Zanim kobieta zorientowała się, że to oszustwo, wpłaciła wskazaną kwotę i wysłała „konsultantowi” zdjęcie swojego dowodu osobistego.

To przykłady tego jak różnorodnymi metodami posługują się przestępcy, żeby wzbogacić się cudzym kosztem. Ich celem jest uzyskanie dostępu do konta bankowego swojej ofiary i kradzież zgromadzonych tam pieniędzy. Pamiętajmy! Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS, jak i nie polecają instalowania żadnych aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta. Uważajmy też na fałszywe reklamy, w których przestępcy podają niskie koszty inwestycji gwarantujące wysokie zyski nawet w skali miesiąca. Apelujemy o ostrożność, jednocześnie informując, że opisane reklamy w żaden sposób nie łączą się z doradztwem finansowym, a są oszustwem.

Ostrzegamy!

  • nie udostępniaj nikomu danych do logowania w bankowości elektronicznej i mobilnej;
  • nie udostępniaj nikomu danych poufnych dotyczących Twoich kart płatniczych;
  • zawsze sprawdzaj, czy domena, na którą wchodzisz, jest prawdziwa, weryfikuj adres URL – czy jest poprawny, czy nie ma w nim błędów lub literówek;
  • odwiedzając strony internetowe sprawdzaj, czy pojawia się symbol kłódki na pasku adresu, co oznacza, że połączenie z daną stroną jest bezpieczne i zaszyfrowane;
  • jeśli cokolwiek budzi Twoje wątpliwości, opuść stronę internetową;
  • nie instaluj dodatkowego oprogramowania, np. aplikacji AnyDesk, na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej;
  • nie wpisuj nieznanego numeru konta do swojej bankowości elektronicznej, na które mają być przelewane zyski z inwestycji;
  • jeśli otrzymasz przelew od nieznanego nadawcy, pod żadnym pozorem nie przekazuj środków dalej, nawet jeśli „Twój doradca” o to prosi - nieświadomie możesz brać udział w przestępstwie;
  • zwracaj uwagę na fałszywe aplikacje i strony firm namawiające do inwestowania;
  • jeżeli podejrzewasz, że jesteś ofiarą oszustwa, skontaktuj się ze swoim bankiem oraz złóż stosowne zawiadomienie na Policji;
  • nie daj się skusić wizją szybkiego zysku;
  • nie podejmuj decyzji o inwestowaniu pieniędzy pod wpływem emocji.

 

 

Powrót na górę strony