Wiadomości

Kolizja na przejeździe kolejowym. Przypominamy podstawowe zasady bezpieczeństwa

Data publikacji 08.07.2024

Lęborscy policjanci apelują o rozwagę podczas pokonywania przejazdów kolejowych. Zderzenie samochodu z rozpędzoną lokomotywą najczęściej kończy się tragicznie. O dużym szczęściu może mówić 58-letni kierowca nissana, który w sobotę po południu przejechał przez linię bezwzględnego zatrzymania przed przejazdem kolejowym, doprowadzając do kolizji z szynobusem. W tym przypadku nikt nie ucierpiał.

W sobotę po godzinie 16:00 policjanci zostali skierowani na miejsce kolizji, do jakiej doszło w Lęborku na przejeździe kolejowym we Wrześciu (gm. Wicko). Kierujący nissanem 58-letni obywatel Niemiec nie zastosował się do znaku „stop” i przejechał przez linię bezwzględnego zatrzymania w momencie gdy przejeżdżał tamtędy szynobus relacji Lębork – Łeba. Samochód uderzył w jego bok. Na szczęście w tym zdarzeniu nikt nie odniósł obrażeń. Policjanci poddali badaniu alkotestem maszynistę oraz kierowcę nissana – obydwaj byli trzeźwi. 58-latek został ukarany mandatem w kwocie 1500 zł.

Apelujemy do kierowców o większą ostrożność. Przepisy związane z przejazdami kolejowymi reguluje art. 28 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który wskazuje, że:

  1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
  2. Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
  3.  Kierującemu pojazdem zabrania się:

1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;

2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;

3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;

4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.

4. W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.

Pamiętajmy, że każdy przejazd kolejowy, strzeżony czy też nie, jest dla kierowcy sprawdzianem czujności, a w skrajnych przypadkach także śmiertelną pułapką. Warto więc uzbroić się w zapas wiedzy i zadbać o życie swoje i swoich pasażerów. Dlatego apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności i stosowanie się do umieszczonych przed przejazdami znaków pionowych i poziomych.

  • znak "stop" i krzyż św. Andrzeja
  • na pasie zieleni stoi samochód z uszkodzonym przodem. Obok stoi policjant, za samochodem strażak
  • na pasie zieleni stoi samochód z wgniecionym przodem
Powrót na górę strony