Co to jest pojazd uprzywilejowany? Jak rozpoznać kolumnę pojazdów uprzywilejowanych?
Pojazd uprzywilejowany – pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi. Określenie to obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w postaci czerwonego światła błyskowego.
Pojazdem uprzywilejowanym jest pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi. Określenie pojazdu uprzywilejowanego obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie. Jak rozpoznać kolumnę pojazdów uprzywilejowanych? Wszystkie pojazdy jadące w kolumnie wysyłają sygnały niebieskie, a dodatkowo samochody otwierające i zamykające kolumnę – czerwone.
Zgodnie z artykułem 53 ustawy Prawo o ruchu drogowym pojazdem uprzywilejowanym w ruchu drogowym może być pojazd samochodowy:
- jednostek ochrony przeciwpożarowej;
- zespołu ratownictwa medycznego;
- Policji;
- jednostki ratownictwa chemicznego;
- Straży Granicznej;
- Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
- Agencji Wywiadu;
- Centralnego Biura Antykorupcyjnego;
- Służby Kontrwywiadu Wojskowego;
- Służby Wywiadu Wojskowego;
- Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
- Służby Więziennej;
- Biura Ochrony Rządu;
- kontroli skarbowej;
- Służby Celnej;
- straży gminnych (miejskich);
- podmiotów uprawnionych do wykonywania zadań z zakresu ratownictwa górskiego
Jak się zachować?
Uczestnicy ruchu, czyli kierowcy są zobowiązani każdorazowo ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne zjechanie z drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się. Za niezastosowanie się do tego nakazu grozi mandat karny oraz punkty karne. Obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdom uprzywilejowanym spoczywa na wszystkich uczestnikach ruchu drogowego. Zachowanie kierowców w takich sytuacjach polega na dojechaniu do krawędzi jezdni, a nawet wjechaniu na pas zieleni lub zjechaniu na pobocze i zatrzymaniu się. W takim przypadku może wiązać się to z wykorzystaniem możliwych miejsc do zatrzymania się np. przystanku lub zatoki postojowej tak, aby nie zmuszać kierującego pojazdem uprzywilejowanym do gwałtownego hamowania.
Przypominamy, że zabronione jest korzystanie z utworzonej w powyższy sposób drogi przejazdu dla pojazdu uprzywilejowanego. Kierujący pojazdem może kontynuować jazdę po uprzednio zajmowanym pasie ruchu dopiero wtedy, gdy przejadą pojazdy uprzywilejowane. Ponadto zabrania się także wyprzedzania pojazdu uprzywilejowanego na obszarze zabudowanym.
Kierujący pojazdem uprzywilejowanym może, pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności nie stosować się do przepisów o ruchu pojazdów, zatrzymaniu i postoju oraz do znaków i sygnałów drogowych tylko w razie, gdy uczestniczy:
- w akcji związanej z ratowaniem życia, zdrowia ludzkiego lub mienia albo koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa lub porządku publicznego
- w przejeździe kolumny pojazdów uprzywilejowanych,
- w wykonywaniu zadań związanych bezpośrednio z zapewnieniem bezpieczeństwa osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe, którym na mocy odrębnych przepisów przysługuje ochrona,
- pojazd wysyła jednocześnie sygnały świetlny i dźwiękowy, po zatrzymaniu pojazdu nie wymaga się używania sygnału dźwiękowego,
- w pojeździe włączone są światła drogowe lub mijania.
Zgodnie z prawem o ruchu drogowym, zabronione jest umieszczanie w pojeździe innym niż ww. urządzeń obowiązkowego wyposażenia pojazdów uprzywilejowania, które wysyłają sygnały świetlne koloru niebieskiego i czerwonego. Również zabronione jest posiadanie urządzenia dającego sygnały dźwiękowe o zmiennym tonie.
Pojazdy wyposażone w żółte sygnały błyskowe NIE SĄ pojazdami uprzywilejowanymi.