Kolizja na przejeździe kolejowym. Przypominamy podstawowe zasady bezpieczeństwa
Lęborscy policjanci apelują o rozwagę podczas pokonywania przejazdów kolejowych. Zderzenie samochodu z rozpędzoną lokomotywą najczęściej kończy się tragicznie. O dużym szczęściu może mówić 20-letni kierowca audi, który w sobotę w nocy wjechał na przejazd kolejowy doprowadzając do kolizji z dalekobieżnym pociągiem. W tym przypadku nikt nie ucierpiał.
W sobotę około godziny 22:00 policjanci zostali skierowani na miejsce kolizji do jakiej doszło w Lęborku na przejeździe kolejowym przy ulicy Topolowej. Kierujący audi 20-latek nie zatrzymał się przed znakiem „stop” i wjechał na tory w momencie gdy przejeżdżał nimi pociąg PKP Intercity relacji Kraków – Łeba. Lokomotywa uderzyła w tył audi. Na szczęście nikt w tym zdarzeniu nie odniósł obrażeń. Policjanci poddali badaniu alkotestem maszynistę oraz kierowcę audi – obydwaj byli trzeźwi. Mundurowi zatrzymali dowód rejestracyjny uszkodzonego samochodu, a jego kierowcę ukarali mandatem w wysokości 3 tysięcy złotych. Ruch kolejowy został wstrzymany na około godzinę.
Apelujemy do kierowców o większą ostrożność. Przepisy związane z przejazdami drogowymi reguluje art. 28 ustawy Prawo o ruchu drogowym, który wskazuje, że:
- Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy, oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
- Kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
- Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
4. W razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.