Wiadomości

Oszustwa na BLIK. 44-latka straciła prawie 10 tysięcy złotych

Data publikacji 20.01.2023

Przestępcy w mediach społecznościowych lub podczas rozmów telefonicznych podszywają się pod znajomych i próbują przekonać do przekazania im pieniędzy. Często proszą o wypłacenie ich za pomocą systemu płatności mobilnych BLIK. Takie oszustwa miały miejsce w ciągu dwóch ostatnich dni w powiecie lęborskim.

W jednym przypadku oszust podał się za siostrę pokrzywdzonej i wysłał jej wiadomość z prośbą o przekazanie gotówki przez podanie kodu BLIK. Nieświadoma tego, że ma do czynienia z przestępcą kobieta zgodziła się na wypłatę 600 zł. Dużo więcej, bo prawie 10 tysięcy złotych straciła 44-latka, do której zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Oszust uzyskał dostęp do jej konta internetowego i za pomocą kodu BLIK kilka razy wypłacił z bankomatu na drugim końcu Polski gotówkę.

Policjanci zajmują się tymi sprawami i przestrzegają przed oszustami. Prośbę o pożyczkę lub przekazanie pieniędzy przestępcy najczęściej uzasadniają nagłą sytuacją. Wiele osób sądząc, że koresponduje z zaufaną osobą, podaje kod BLIK a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji nie sprawdzając jej szczegółów. W ten sposób przekazuje się przestępcom swoje oszczędności.

Takiego wyłudzenia można uniknąć przy zachowaniu następujących środków ostrożności:

- należy stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć przestępcy konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms)

- zawsze warto potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory lub kontaktują się w inny sposób – najlepiej zadzwonić do takiej osoby

- zawsze trzeba sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej. Przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdźmy dwa razy ile wynosi kwota i do kogo ona trafi

- nie należy klikać w linki otrzymane od nieznanych numerów – mogą nas przenieść do stron wyłudzających dane lub pieniądze

- trzeba chronić swój telefon a w szczególności PIN do aplikacji mobilnej banku

- pamiętajmy też że pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS, jak i nie polecają instalować żadnych aplikacji, z których mogą wykonywać ruchy na koncie klienta.

  • zrzut z ekranu wiadomości tekstowej zawierającej prośbę o kod BLIK
Powrót na górę strony