Oszukana przez telefon metodą „na pracownika banku” – policjanci ostrzegają i apelują o ostrożność
Policjanci ostrzegają przed przestępcami podającymi się za pracowników banku. Dzwoniący do klientów banków oszuści uzyskują dostęp do ich kont i kradną zgromadzone tam pieniądze. Często nakłaniają do zainstalowanie w telefonie aplikacji albo oprogramowania, za pomocą których przejmują zdalną kontrolę nad telefonem i rachunkiem bankowym.
Wczoraj policjanci otrzymali zgłoszenie dotyczące oszustwa metodą „na pracownika banku”. Do 59-letniej lęborczanki zadzwoniła kobieta podająca się za pracownika banku, w którym kobieta ma konto. Oszustka pytała czy realizowała przelew w kwocie kilkuset złotych na konto innej osoby, której nazwiska pokrzywdzona nie kojarzyła. Potem dzwoniąca oznajmiła, że w tej sprawie skontaktuje się z nią telefonicznie inny pracownik banku, by potwierdzić rzekomą transakcję. Po chwili z innego już numeru zadzwonił mężczyzna podający się za osobę z departamentu bezpieczeństwa banku, z informacją, że musi zabezpieczyć jej konto. U obojga swoich rozmówców kobieta słyszała lekko wyczuwalny wschodni akcent, dlatego m.in. chciała osobiście zgłosić się w tej sprawie do swojego banku. Jednak oszust stwierdził, że konto może zabezpieczyć tylko telefonicznie i nakłonił ją do zainstalowania oprogramowania, za pomocą którego w efekcie, po tym jak podała mu kod oraz zalogowała się za pomocą telefonu do konta, przejął kontrolę nad jej smartfonem i rachunkiem. W ten sposób z konta kobiety wypłaconych zostało kilkanaście tysięcy złotych.
Apelujemy o zachowanie ostrożności! Pracownicy banku nigdy nie żądają od klientów instalowana aplikacji, z której mogliby wykonywać ruchy na koncie klienta. Nigdy też nie żądają podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS.
Ostatnio coraz częściej do kradzieży pieniędzy oszuści wykorzystują metodę „spoofingu”, polegającą na wykorzystaniu oprogramowania do zmiany numeru telefonicznego lub nazwy dzwoniącego połączenia, które widzi na wyświetlaczu swojego telefonu je odbierający. Ofiara spoofingu, sugerując się numerem, który się wyświetlił, jest przekonana, że prowadzi rozmowę z infolinią banku, pracownikiem urzędu lub policjantem. W większości rozmów oszuści wykorzystują dwa elementy: presję czasu i poczucie zagrożenia. Przestępca stara się wystraszyć rozmówcę, by działał pod wpływem emocji, najczęściej informując go o rzekomym włamaniu na konto bankowe i konieczności podjęcia szybkich działań, by zablokować możliwości włamywaczy.
Dlatego zachowajmy czujność i o wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy natychmiast informujmy Policję, korzystając z numeru 112.